עיצוב מרפסת קטנה

5.5.2019 שתף

מרפסות הפכו כה פופולריות בישראל, עד שכיום כמעט כל מגדלי המגורים הנבנים בארץ – מציעים בכל דירה מרפסת אחת לפחות.
השטח הממוצע של מרפסת בארץ צמח בעשר השנים האחרונות מ-15 מ”ר ל-18 מ”ר, וההשפעה של מרפסת על מחיר הדירה הפך משמעותי מאוד.
יש סיבות טובות לכך שאנו חובבי מרפסות. מזג האוויר בארץ מזמין אותנו לשבת מחוץ לקירות הבית, להינות מהנוף ומהאוויר, להירגע עם כוס קפה, לארח, להעביר זמן איכות עם בני משפחה ועוד.
למרות שמרפסות הפכו גדולות מעט יותר מבעבר עדיין מדובר בהכרח בחלל קטן יחסית שדורש עיצוב מוקפד, על מנת שנוכל להפיק ממנו את המירב. עיצוב מרפסת קטנה, ממש כמו עיצוב דירה קטנה או כל חלל קטן אחר, הוא עניין מאתגר. המרחב המוגבל מחייב אותנו לבצע בחירות בתשומת לב כדי להשיג מראה ואווירה מבוקשים, ובה בעת להבטיח שימוש יעיל ונוח. לפניכם סקירה קצרה שתסייע לכם להבין למה עיצוב מרפסת קטנה הוא עניין מורכב ואילו פתרונות אפשריים יש לאתגרים שונים הקשורים בו.

טיפים לעיצוב חללים קטנים
מרפסת היא חלל מתוחם היטב. ככזו, יש קווי דמיון בין עיצוב מרפסת קטנה לעיצוב סלון קטן, מטבח זעיר, דירה צנועת מימדים וכדומה. טעות היא לחשוב שמגבלת המקום מצמצמת את חופש הבחירה והופכת עיצוב מרפסת קטנה לעניין פשוט. דווקא משום שמדובר בחלל קטן, חשוב מאוד לעצב אותו כך שנוכל להפיק את המירב מכל פינה.
פתרון יעיל לבעית המרחב המוגבל הוא – רב תכליתיות. כך, למשל, ניתן להציב במרפסת ספה קטנה שניתן לאחסן דברים מתחתיה; כאשר מדפים המותקנים גבוה יאפשרו ניצול מקום שעלול להתבזבז. תלייה גם היא חלופה טובה להצבת פריטים על שטח רצפה מוגבל, וכן ניתן לתלות עציצים ופריטים דקורטיביים ופונקציונאליים.

טעות נפוצה הקשורה בעיצוב חללים קטנים היא להעדיף בהכרח רהיטים קטנים ופריטים אחרים במידות זעירות ככל האפשר. חשוב לזכור כי פיזור חפצים קטנים רבים עלול ליצור תחושה של אי-סדר וקושי לנוע בחופשיות. פינת ישיבה נוחה במרפסת קטנה תגדיר היטב היכן ניתן לעבור, ותאפשר מרחב להתרווחות.
תאורה נדיבה ושימוש בגוונים בהירים יוצרים תחושה של מרחב פתוח, כך גם מעקה בטיחותי שאינו מגביל את שדה הראייה. שימוש בפריטים שקופים מזכוכית או פלסטיק מאפשר מענה לצרכים פרקטיים תוך צמצום העומס על המרחב המוגבל.

עיצוב מרפסת

עיצוב מרפסת שמש
כדי לעצב בהצלחה מרפסת שמש צריך להגדיר תחילה את האופן בו אנו רוצים להשתמש בה. כך למשל בדירה של זוג צעיר יספיקו שני כיסאות נוח ושולחן קטן ונמוך, אולם עבור משפחה עם ילדים עדיפה פינת ישיבה עם כמה כיסאות סביב שולחן גדול מספיק כדי להציב עליו כלי אוכל, לוח משחק, מחשב נייד, ספרים ומחברות, צעצעים וכדומה.
כדי לאפשר לעצמנו להשתמש במרפסת השמש כמעט בכל מזג אוויר, ניתן להתקין בה אמצעי הצללה מתקפלים ואפילו יריעות שניתן לגלגל ולפרוש לפי הצורך.

בכל הקשור לעיצוב מרפסת קטנה, חשוב לבחור בקפידה ריצוף וחיפוי לקירות. משטחים אלה הם גלויים לעין ובעלי נוכחות, וככאלה יש להם השפעה גדולה על המראה והאווירה. על הריצוף להיות עמיד בפני פגעי מזג האוויר, וכן חיפוי הקירות צריך להשתלב היטב עם הריצוף והפריטים המוצבים במרפסת.

בשנים האחרונות שימוש בבריקים צובר פופלאריות ויש מי שבוחרים חיפוי כזה גם עבור קירות מרפסת קטנה. קיים היצע גדול של לבנים מחימר, מאבן ומפורצלן בשלל גוונים ודגמאות. בריקים מחומרים טבעיים כגון חימר מאפשרים יצירת מראה חם ומזמין. למראה מהודר יותר, ניתן לבחור בבריקים מאבן טבעית המתאימים מאוד לחיפוי קירות חוץ. מכיוון שאין אבן אחת הדומה לחלוטין לרעותה, חיפוי קירות של מרפסת קטנה באבן טבעית יוצר מראה מעניין, נאה ומיוחד.

השקעה בעיצוב מרפסת קטנה עשויה לעשות את ההבדל בין מרפסת שכמעט ולא יוצאים אליה לבין כזו ההופכת חלק בלתי נפרד מן הבית, מרפסת מזמינה שכל בני המשפחה מבקרים בה ונהנים ממנה. הפוטנציאל הוא גדול, אך כדאי לבצע בחירות בתשומת לב – אשר יאפשרו לנו להגיע לאיזון מושלם בין הצרכים הפרקטיים והדקורטיביים. מומלץ להתחיל ביצירת מראה ואווירה רצויים באמצעות שימוש בריצוף אסתטי וחיפוי קירות תואם, להמשיך בהצבת הריהוט הנחוץ באופן חכם וניצול מושלם של כל החלל העומד לרשותנו, כולל זה שמעל הראש ומתחת לפריטים גדולים.

טיפים לעיצוב מרפסת