מהו בטון אדריכלי

5.12.2018 שתף

עולם העיצוב התפתח באופן משמעותי בשנים האחרונות והוא מציע כיום שפע של פתרונות עיצוביים הניתנים להתאמה מדויקת לכל חלל, לכל מקום. בטון אדריכלי הוא שיטת ריצוף פופולארית מאד לאחרונה, ובעיקר בשל המראה הכול כך מיוחד שהיא מביאה אתה.

אפשרויות שונות

כאשר מדברים על בטון אדריכלי מתכוונים לריצוף בטון ללא כיסוי. רצפת בטון זו יכולה להיות באחד מתוך שני סוגים של עוביים: עובי של 2 עד 10 מ”מ או עובי של 7 עד 15 ס”מ. הבטון האדריכלי הדק יתאים למקומות שבהם קיים ריצוף בטון ישן או שישנן מרצפות או ריצוף העשוי קרמיקה. לעומתו, הבטון האדריכלי העבה יותר יתאים לכל המקומות ללא ריצוף, וכמעוניינים ביצירת מראה מלוטש או בבטון מוטבע.

הבטון האדריכלי משמש כיום לא מעט מעצבי פנים ואדריכלים בבואם לעצב או לתכנן בתים פרטיים וגם מקומות מסחריים או בתי עסק מסוגים שונים. בכל הקשור לעיצוב הבית, תורם סוג זה של ריצוף לא מעט למראה ויוצר אווירה אחרת מזו שאנו מכירים ורגילים. אם עד לפני מספר שנים היה נהוג לבחור בבטון כפתרון ריצוף לחלקו החיצוני של הבית, הרי שבעשור האחרון בוחרים באפשרות זו גם לריצוף חלקו הפנימי, וזאת בשילוב אלמנטים נוספים היוצרים יחדיו מראה הרמוני, יפה ומזמין.

בטון אדריכלי

לעומת ימים עברו, נעשה שימוש בבטון גם בחלקים הפנימיים של חללים. צילום: Istock.

מראה תעשייתי מיוחד

הבטון האדריכלי מתאים לאלה המתחברים למראה התעשייתי שמביא אתו הבטון, למראה הפחות מלוטש ומוקפד שלו. לבטון יתרונות רבים. הוא חזק מאד, הוא עמיד והוא מגיע במגוון רחב של גוונים. בהשוואה לפתרונות הריצוף האחרים, הוא איננו עדין ולכן לא נשחק מהר והסיכוי שייהרס או ייפגע בתוך פרק זמן קצר הוא נמוך. יחד עם זאת, ישנם כמה חסרונות שצריך לקחת בחשבון, כמו עלויות גבוהות יותר וחשש לסדקים שעשויים להתפתח בבטון עם השנים.

שיטה זו יכולה להתאים לבתים מודרניים, היכן שרוצים ליצור קו עיצובי חלק, נקי מאד וגם פרופורציונאלי. לצד הבטון אפשר לשלב פתרונות תאורה טבעיים שונים, לנצל את הפתחים הקיימים או ליצור חדשים. הבטון משתלב באופן מושלם לצד חומרים כמו מתכת וברזל, שיחד יוצרים מראה תעשייתי מיוחד במינו. רצפת בטון איננה דורשת תחזוקה מיוחד ולא מחייבת, לצורך ניקיונה, שימוש בחומרי ניקוי מיוחדים. כדי לנקות אותה כל מה שצריך הוא סמרטוט רטוב וגם חומר לניקוי רצפות.

בטון אדריכלי

משתלב נהדר לצד מתכת וברזל לכדי יצירת מראה תעשייתי מודרני. צילום: Istock.

להגן על הבטון

הבטון הוא חומר גלם גמיש מאד מבחינה עיצובית. קל ליצור אתו משטחים מסוגים שונים, משטחים מעוגלים, ישרים או אלכסוניים. אין צורך באריחים כתוספת ובפתרונות אחרים כדי להשלים את המלאכה. לבוחרים באפשרות כזו כדאי לזכור שנדרשת שכבת מגן מיוחדת, שנועדה לאטום את הרצפה ולמנוע ספיגה של כתמים ולכלוך בה. את השכבה הזו כדאי לדאוג לחדש אחת לכמה שנים על מנת לשמור על הרצפה, תחתיה, לתקופה ארוכה. שכבה זו מגיעה בכמה סוגים שונים של גימורים: סילר, ציפוי אפוקסי וציפוי פוליאוריטן, הידוע כאיכותי ביותר.

חשוב גם לזכור שבמקרה של תקלות אינסטלציה או במקרים בהם מעוניינים לשפץ את המבנה, יהיה צורך בפירוק הרצפה ותיקונה, לאחר מכן, יהיה גלוי לעין. ייווצר כמעין תלאי בריצוף, שלא ניתן להסתירו. ולכן, למעוניינים לשלב בטון אדריכלי, כדאי להימנע מכך בחדרים רטובים, כמו חדרי אמבטיה ושירותים ולו כדי לחסוך את ההוצאות הגבוהות ואת המראה הפחות אסתטי שעשוי להיווצר במקרה של תקלות והצורך בתיקונים נקודתיים.

בטון אדריכלי

חשוב לחדש את הבטון אחת לכמה שנים. צילום: Istock.

לסיכום

לבטון האדריכלי יתרונות רבים, כמו רמת עמידות גבוהה, תחזוקה פשוטה וגם מראה מיוחד. במקביל ישנם כמה חסרונות שכדאי לקחת בחשבון ולבחון אותם בתמונה הכללית, למול היתרונות הרבים. כך או כך, אין ספק שמדובר בפתרון ריצוף יפהפה וקצת שונה מכל מה שאנחנו מכירים.