ריצוף מרפסת הבית

28.3.2019 שתף

ישראל היא מדינה המבורכת במספר גדול של ימים בהם מזג האוויר נאה; זו הסיבה שבארצנו מרפסת תמיד הייתה תוספת בעלת ערך לדירה. כיום, כבר כמעט לא נבנים בנייני מגורים חדשים ללא מרפסות בכל דירה, על שלל סוגיהן.

שטח אופייני של מרפסת בדירה ממוצעת בעלת ארבע חדרים נע סביב 12 מ”ר – זוהי מרפסת רחבת ידיים, כאשר מרפסות ממוצעות בדירות בעבר היו הרבה יותר קטנות (בין 8 ל – 10 מ”ר בלבד).
אנו הישראלים אוהבים מרפסות גדולות. מנתונים של חברות קבלניות, עולה כי ציבור רוכשי הדירות מעדיף דירה בעלת שטח של 102 מ”ר עם מרפסת של 20 מ”ר, מאשר דירה בעלת שטח של 108 מ”ר עם מרפסת של 14 מ”ר. עם סטנדרט הבנייה האופייני בדירות חדשות כיום – גם לרוב דירות הגן ולבתים פרטיים רבים בארץ יש מרפסות.

אחד המאפיינים הייחודיים של מרפסות הוא, כי קל לעצב אותן לכדי מקום נהדר לבלות בו – ביחד או לבד, על כוס קפה עם ספר טוב, או באירוע משפחתי נינוח. עיצוב המרפסת עשוי להכיל צמחים וגינה בעציצים, אלמנטים תלויים – אך אין לשכוח כי הרבה מהעיצוב והמראה של המרפסת תלוי בריצוף שלה.

מאחר והמרפסת משמשת כמעין פינה שהיא כמעט מחוץ לבית – כל חוקי העיצוב במרפסת עשויים להיות שונים מאלה שבבית. ולכן, גם את הריצוף יש לבחור באופן המתאים בדיוק להעדפות הסגנוניות החיצוניות. חשוב גם לזכור, כי ריצוף למרפסת הוא ריצוף חוץ בדרך כלל, ואם המרפסת המעוצבת חשופה לגשמים או רוחות – כדאי לבחור ריצוף שיהיה עמיד בתנאי מזג אוויר (גשם, שמש ורוחות), וכן מומלץ לחשוב על ריצוף מחוספס יותר – ופחות נוטה להחלקה.

מרפסת מעוצבת ומטופחת מספקת מקום נעים לצאת אליו, לשבת ולהירגע עם כוס קפה, לארח, לשוחח עם בני משפחה, לקרוא או לשקוע במחשבות. על מנת להפיק את המירב מן המרפסת חשוב להשקיע, לעצב ולרהט אותה כך שתהפוך מזמינה ונוחה. אחד האלמנטים המרכזיים שיש לתת עליהם את הדעת בכל הקשור למרפסת הוא הריצוף :

חשוב לבחור בתשומת לב
מרפסת מטבעה היא חלל שהעיצוב שלו פשוט ובעל אלמנטים מועטים יחסית – כך במרפסת פתוחה, אך גם במרפסות עם קירוי ואפילו מרפסות סגורות. זו הסיבה שלמשטח הרצפה במרפסת יש השפעה גדולה מבחינה אסתטית ופרקטית גם יחד.
אלמנטים חשובים נוספים במרפסת הם המעקה, הריהוט המוצב בה, סוכך, עציצים אדניות ועוד. על הריצוף להתאים במראה לעיצוב שאנחנו רוצים ליצור – יש לתת את הדעת גם לאופן בו משתלב ריצוף המרפסת עם הריצוף של פנים הבית.
כמובן שמראה הוא רק חלק אחד במשוואה. חשוב מאוד לבחור עבור המרפסת ריצוף שמתאים לשמש באזור חשוף לפגעי מזג האוויר, ריצוף מאריחים בעלי עמידות לטווח הטמפרטורות הדרוש כמו גם לקרינת שמש רבה וסערות חורף. בישראל יש ימים בהם האוויר רווי אבק וחול – יש לקחת זאת בחשבון, ולבחור אריחים שקל לנקות ושלא נוטים להיווצר עליהם כתמים שלא יורדים. בנוסף, חשוב שהריצוף יהיה בעל פני שטח מחוספסים מספיק כדי שלא יהפכו חלקלקים גם כשהרצפה רטובה.

ריצוף מרפסת בית

אריחים המיועדים לשימוש חיצוני
אריחים קרמיים הם בחירה טובה עבור ריצוף למרפסת ובלבד שהם כאלה המיועדים לשמש באזור פתוח, מחוץ למבנה. חשוב לבחור אריחים איכותיים ומחוספסים מספיק כדי שלא תיווצר סכנת החלקה כשהם רטובים, כאשר ישנו שלל דוגמאות וגוונים של אריחים קרמיים לשימוש חיצוני, החל מכאלו בעלי מראה דמוי עץ, וכלה באריחים בעלי מראה מודרני נקי ומדויק. אין סיבה להשתמש באותם אריחים ששימשו לריצוף פנים הבית – המרפסת היא קטנה יחסית, ולכן יש אפשרות לבחירה חופשית יותר.
אריחים נוספים העשויים להיות מתאימים לשימוש באזורים חשופים לפגעי מזג האוויר הם אריחי גרניט פורצלן, שיש,  צפחה, טרוורטין (סוג של סלע גיר), אבן סיד (Limestone) וחלמיש.

ריצוף למרפסת פתוחה ולמרפסת סגורה
בחירת ריצוף למרפסת פתוחה היא מורכבת יותר מבחירה עבור מרפסת סגורה. עבור ריצוף למרפסת סגורה, אין סיבה להתעקש על אריחים המתאימים לריצוף אזורים מחוץ למבנה. רצפה של מרפסת סגורה אמנם חשופה יותר מזו של פנים הבית לקרינת שמש, שינויי טמפרטורה, לחות ואבק, אבל במידה פחותה בהרבה מרצפה של מרפסת פתוחה. ככל שהדבר נוגע לריצוף, הבדל חשוב נוסף בין מרפסת סגורה לפתוחה הוא סכנת החלקה כשהרצפה רטובה. קל לשמור על מרפסת סגורה יבשה גם בימים גשומים, ואילו רצפה של מרפסת פתוחה תירטב מגשם – ולכן חשוב שתהיה מרוצפת באריחים שלא הופכים חלקלקים כשהם רטובים.

מעבר לבחירה נכונה של האריחים, חשוב מאוד שמלאכת הריצוף תבוצע כהלכה. הכרחי לשמור על שיפועים נכונים שיבטיחו ניקוז טוב של מים מהמרפסת; יש לרצף תחילה ורק אז להניח את השוליים המוגבהים (ה – “קנטים”); וכן חשוב מאוד להשתמש ברובה איכותית, כדי שלא יחדרו דרכה מים אל החול שמתחת לאריחים.