ריצוף מבטון מוחלק לבית

28.3.2019 שתף

בטון מוחלק לבית

עד לפני עשר שנים, איש לא העלה בדעתו כי בטון מוחלק ישמש לריצוף חדרים בתוך הבית. משטחי בטון מוחלק שימשו בעיקר בחניונים, מפעלים ומוסכים בזכות עמידותם, ואנחנו התרגלנו לכך שמדובר ברצפות תעשייתיות.

אך בשנים האחרונות החל בטון מוחלק לשמש כריצוף מודרני ויוקרתי שיכול להעניק מראה נאה ומיוחד, שונה מכל מה שניתן להשיג באמצעות ריצוף באריחים. אם אתם תוהים איך קרה המהפך, מה היתרונות של בטון מוחלק כריצוף לבית, מה חסרונותיו והאם יכול להיות שריצוף כזה מתאים גם עבור הפרויקטים שלכם – לפניכם סקירה שתעזור לעשות סדר בדברים :

מה זה בדיוק ריצוף בטון מוחלק

ריצוף בטוןריצוף בבטון מוחלק הוא, למעשה, יציקה אחת שלמה של בטון על פני כל המשטח המיועד לריצוף, כאשר נדרשת רק חלוקה עדינה וכמעט בלתי מורגשת כדי למנוע היווצרות סדקים.
לריצוף בבטון מוחלק יש יתרונות רבים, אסתטיים ופרקטיים כאחד. יש מי שאוהבים את המראה של בטון אפרפר וניתן גם לבחור בין מספר גוונים עדינים נוספים. יתרון אסטטי נוסף הוא שאין הגבלה על אופן החלוקה, ניתן ליצור צורות, לבחור חלוקה לא שיוויונית ועוד אפשרויות שלא קיימות כשמשתמשים באריחים. מכיוון שאין מרווחים בין מרצפות ניתן ליצור משטח בעל מראה אחיד וחלק.
בין היתרונות הפרקטיים של בטון מוחלק הם תחזוקה קלה (קל מאוד לנקות), עמידות, חוזק גבוה ויישום מהיר יותר מכל שיטת ריצוף אחרת.

החיסרון העיקרי של ריצוף בבטון מוחלק הוא ששיטת ריצוף זו היא יקרה יחסית לריצוף באריחים.
חיסרון נוסף הוא שייתכן ועם השנים יווצרו סדקים עדינים להם אין משמעות מלבד השפעה על מראה הרצפה.
עוד צריך לקחת בחשבון שקשה לדעת בדיוק את הגוון שנקבל וקשה לשחזר את אותו גוון אם נבצע בעתיד שיפוץ או תיקון. קשה יותר להגיע אל דברים הנמצאים מתחת לריצוף בבטון מוחלק מאשר לדברים שנמצאים מתחת למרצפות (צנרת מים למשל), מסיבה זו מומלץ להימנע מריצוף בבטון מוחלק באזורים בהם יש תשתיות מתחת לריצפה.
חשוב לדעת שלא ניתן לצקת רצפת בטון מוחלק על גבי ריצוף קיים, בניגוד לריצוף מחדש באריחים אותו ניתן להניח על גבי הריצוף הישן. כדי להחליף מרצפות בבטון מוחלק יש לפרק אותן ולסלק גם את כל החול שמתחת. יש ריצוף בטון בשיטת מיקרוטופינג בה נעשה שימוש בתערובת של בטון עם חומרים פולימרים, שיטה זו יכולה לשמש לריצוף על גבי רצפה קיימת.
רצפת בטון מוחלק היא כבדה יחסית לרצפה מאריחים ולכן יש לוודא שהמבנה חזק מספיק (אישור קונטרוקטור או מהנדס בניין).

שלבי עבודת ריצוף בבטון מוחלק
השלב הראשון בביצוע ריצוף בבטון מוחלק בבית הוא הכנת המשטח המיועד לריצוף. על המשטח להיות ישר, ויש לפרוס עליו רשתות ברזל מהודקות זו לזו על מנת למנוע תזוזות שיגרמו לסדקים ושברים.
השלב הבא הוא יציקת הבטון. תערובת הבטון תגיע מוכנה במשאית מערבל בטון; ממשאית הבטון יישאב החומר במשאבה מיוחדת, ויישפך על פני המשטח המיועד לריצוף. מכיוון שהבטון במצב נוזלי, הוא יימלא באופן אחיד את האזור התחום.
לאחר שהבטון יתייבש חלקית, תבוצע החלקה באמצעות כלי המכונה “הליקופטר” – להבים הסובבים במהירות יותירו פני שטח חלקים כמעט כמו מראה. לאחר מכן, לאחר ייבוש נוסף, תבוצע חלוקה או הטבעה של דוגמא מבוקשת. לאחר ייבוש סופי, תימרח שכבת חומר אוטם אשר תפקידה הוא להקנות לרצפה מראה מבריק.
שיטה נוספת לריצוף בבטון מוחלק מכונה “מיקרוטופינג”. שיטה זו אינה דורשת החלקה. הבטון המשמש בשיטה זו הוא קל יותר והשכבה שיוצקים היא דקה יחסית (רק כ-3 עד 5 ממ’, לעומת 10 עד 15 ממ’ בבטון מוחלק רגיל) כך שבדרך כלל גם אין צורך להשתמש במשאבה בשלב היציקה. ריצוף בשיטת מיקרוטופינג ניתן לבצע על רצפה קיימת.

עיצובים שונים בריצוף בטון מוחלק
ריצוף בבטון מוחלק מאפשר השגת מראה של משטח אחיד, חלק ומבריק. בשיטת בטון מוטבע, המכונה גם בומנייט, ניתן ליצור דוגמאות שונות תוך שימוש בתבניות. ניתן להשיג חלוקות מיוחדות, טקסטורות ואפילו ציורים.
עיצוב מיוחד ניתן להשיג באמצעות צריבת הבטון לאחר היציקה. תהליך הצריבה נעשה תוך שימוש בחומצה המוחדרת לבטון, ויוצרת בו גוונים נאים.
ניתן לקבל רצפות בטון מוחלק בגוונים של ירוק, חום, אדום, כתום, לבן וכמובן אפור בהיר יותר או פחות.
עלות הריצוף תושפע מאוד מבחירות הנוגעות למראה, ועשויה לנוע בין 350 ש”ח למ”ר עד 500 ש”ח למ”ר ומעלה.