קרניזים דקורטיביים

16.4.2014 שתף

קרניזים דקורטיביים

קרניזים דקורטיביים לתקרה הם מסגרת שמותקנת ממש מתחת לתקרה כדי להוסיף נוי לחלל החדר. בעצם, ארכיטקטים צרפתיים ואיטלקים השתמשו בקרניזים לעיצוב אולמות פאר ובתי מכובדים לפני מאות שנים, והם נפוצו במיוחד גם בבתים הודיים.

לקרניזים אין משמעות מבחינת תמיכה בחיזוק המבנה ותפקידם קישוטי בלבד. ישנם קרניזים בסגנונות רבים – פרחוניים, עם מוטיבים שונים, גיאומטריים וכדומה. בדרך כלל סגנון הקרניזים צריך להיות מותאם לסגנון העיצובי של החדר.

קרניזים דקורטיביים – סוגים שונים

קרניזים ליצירת גבולות נקבעים לאורך הקו שמחבר בין הקיר לתקרה. הוא יכול להיות בקווים מקבילים פשוטים, או בעיצובים שונים. הקרניזים הפשוטים מתאימים לחדר לא גדול שהעיצוב שלו עמוס, ואילו הקרניזים המקושטים מתאימים יותר לחדר גדול או מפואר למראה.

יש קרניזים לתקרה בצורה של עיגול חלול על התקרה שמגדיר את מיקומו של מאוורר התקרה או התאורה. קרניזים אלה נוצרים בדרך כלל כצלחת גדולה שבמרכזה מקום למאוורר או לנברשת.

אפשר גם לחבר לתקרה כיפה קעורה ליצירת תחושה של יוקרה ורווחה, והם נמצאים בשימוש בדרך כלל בחדרים עם תקרה גבוהה ונראים לפעמים כמו מסגרת חלולה במרכז התקרה.

קרניזים לפינות החדר או מסביב לעמודים זמינים בסגנונות מורכבים ועדינים. הם יוצרים מראה מאוד קלאסי. גם כאן חשוב שיתאימו לסגנון הכללי של החדר.

קרניזים דקורטיביים – חומרים

קרניזים זמינים בשני חומרים טיח או גבס. למרות ששני החומרים מכילים Calcium Sulphite, הגבס מחוזק גם באמצעות פוליאוריטן. לכן, הגבס חזק יותר, קל לחתוך ולקדוח דרכו, והוא לא יספוג לחות במקרה של חלחול מי גשמים מהגג לתקרת לחדר. הטיח זול יותר אבל חסר לו הגימור הנקי והלבן שיש לפיתוחים בגבס.

חומר נוסף לבניית קרניזים הוא העץ. העץ קל ופשוט להתקנה, ובמיוחד אם מדובר בעץ חלול וקל משקל.

קרניזים דקורטיביים – תכנון

את הקרניזים יש לתכנן לאחר שהחלק העליון של המבנה מוכן ולפני צביעתם של הקירות והתקרה. השיקולים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בבחירת הקרניזים הם גודל הקרניז והסגנון שלו.

עבור חדרים קטנים מומלץ לבחור בקרניזים צרים יותר כדי לא ליצור גודש יתר באזור התקרה. בחדר שמעוצב בכבדות ובעומס עדיף לבחור בקרניזים פשוטים כדי ליצור איזון ולא להכביד על האווירה הדקורטיבית.

חשוב לבחור את הקרניזים בהתאם לעיצוב הכללי של החדר. לדוגמה, עיטורים גיאומטריים מתאימים לעיצוב שיוצר מראה חכם, ועיצוב שכולל דמויות ומוטיבים מתאים לחדר שמעוצב במראה אתני. יתר על כן, חשוב לשמור על צורה כלשהי של המשכיות מחדר אחד למשנהו.

קרניזים דקורטיביים – התקנה

את הקרניזים צריך להתקין אדם בעל ידע וניסיון, אחרת הם עלולים להיסדק או להתפורר כבר בזמן ההתקנה. במהלך ההתקנה יש צורך לקדוח חורים גם בקרניז וגם בתקרה או בקיר, ולאחר מכן יש להצמיד היטב את הקרניז למקומו באמצעות דבק מיוחד. שימו לב, אם הקרניז צבוע בצבע של הקיר או התקרה, הוא ייראה כחלק מהם.