עיצוב וינטג’ לבית

7.3.2019 שתף

כולנו יודעים עיצוב וינטג’ מהו, ויודעים כי מדובר במראה קלאסי שהיה באופנה בעבר, בתקופה שכבר עברה מן העולם, ויש הזוכרים אותה בגעגוע.
לא תמיד ברור מה בדיוק נחשב וינטג’, ומה הקשר בין וינטג’ לרטרו, קלאסי או עתיק. אולי גם אתם חובבי עיצוב וינטג’ ונוטים לאמץ קו כזה; אולי אתם מעריכים עיצוב כזה אצל אחרים, אבל מעדיפים קווים מודרניים; ייתכן שאתם נמנים על המעטים שלא כל כך מתחברים לוינטג’, בכל מקרה וודאי יעניין אתכם להעמיק היכרותכם עם תחום עיצוב זה, סגנון שיש מעצבי פנים, אדריכלים, קבלני בניה ובעלי מקצוע ועסקים נוספים המתמחים בו.

מה זה בעצם
המילה וינטג’ (Vintage) מקורה בלטינית, ופירושה המילולי הוא הליך איסוף הענבים והפיכתם ליין.
ברבות השנים, החלו מציינים את שנת ייצור יין כשנת הוינטג’ שלו (למשל a 1996 vintage wine או יין מבציר 1996) ובהמשך המילה עצמה החלה לשמש לתאור יין משובח, “vintage wine”, יין איכותי שהשנים מאז שיוצר עשו לו רק טוב. בהשאלה מתחום היין, המילה וינטג’ החלה לשמש לתיאור סוגים שונים של דברים שהם ישנים אבל איכותיים – כך למשל רהיטים, בגדים, מכוניות, אביזרים שונים ואפילו מבנים. עיצוב וינטג’ הוא כזה בו נעשה שימוש בפריטים הנחשבים “וינטג'” של ממש, או פריטים שהם אולי חדשים, אבל בעלי מראה מיושן ואיכותי.

אם כבר מדברים על עיצוב וינטג’, כדאי להזכיר גם את המושגים “רטרו” ו – “עתיק” (או “ענתיקה”). “רטרו” הוא עיצוב חדש בסגנון מיושן – כך למשל שולחן אוכל חדש חלוטין יכול להיות רטרו, אם הוא נראה כמו שולחן אוכל מתקופת קום המדינה. פריט “עתיק” חייב להיות באמת ישן מאוד – ארון בן מאה שנים, למשל.
אחד ממרכיבי הקסם שיש לעיצוב וינטג’ הוא שפריטים המחזיקים מעמד זמן רב הם בדרך כלל איכותיים, והעובדה כי הם שמורים במצב טוב מעידה על כך שמישהו אהב אותם, שמר וטיפל בהם.
עולמנו המודרני נתפס כמהיר; כאשר עיצוב וינטג’ הוא רגוע יותר ומעורר געגוע לתקופות בהן איכות הייתה שם המשחק, ודברים נבנו כך שיחזיקו מעמד זמן רב.

איך יוצרים אווירת וינטג’ קסומה בבית

עיצוב וינטג' לבית

מאפיין מרכזי של עיצוב וינטג’ מוצלח הוא שמירה על קו שבחרנו לכל אורך הדרך. בית בסגנון וינטג’ צריך להיות מתוכנן כך שיהיה בעל מראה ישן ואיכותי, הן מבחוץ והן מבפנים. האדריכל, מעצב הפנים ומעצב הנוף כולם מוכרחים לעשות עבודה מעולה. לא קל לשמור על עיצוב וינטג’ בכל פינה, המראה המודרני הוא ברירת המחדל ומספיק שיקנה לעצמו דריסת רגל, אפילו בלי כוונה, כדי שייווצר ניגוד צורם.
עיצוב וינטג’ הוא מאתגר, מפני שמוכרחים להקפיד שלא לסטות ממנו – אם לא ברחבי הבית כולו, אז לפחות באזור מוגדר, למשל מטבח, פינת אוכל, אמבט, סלון או חדר שינה בסגנון וינטג’.
אתגר נוסף הוא לא ליצור עירבוביה של תקופות, שכן יש אופנות שאינן משתלבות יפה זה עם זה – רהיטים משנות הארבעים עם רהיטים משנות השישים, למשל.

ריצוף וינטג’ וחיפוי וינטג’
כאמור, כדי להצליח ליצור מראה וינטג’ קסום מוכרחים לתת את הדעת לכל פרט. בבית המעוצב בסגנון וינטג’, גם הריצוף והחיפוי מוכרחים להיות בעלי מראה מתאים. לריצוף ולחיפוי הקירות יש השפעה גדולה על העיצוב, היות ומדובר במשטחים גלויים ורחבי ידיים. המרצפות והאריחים בהם משתמשים הם חדשים, ולכן יש לבחור כאלה המעוצבים כך שיהיו בעלי מראה ישן ואיכותי.
ככל שמדובר בחיפוי, אפשר לבחור אריחים קרמיים בסגנון וינטג’; חשוב לבחור אריחים איכותיים שיהיו לא רק יפים, אלא גם עמידים וקלים לניקוי. ישנם אריחי וינטג’ מצויירים יפהפיים, אריחים בגדלים שונים מאלה הנהוגים כיום, בצבעים שהיו באופנה פעם, עם דוגמאות בסגנון ישן המוטבעות על האריח ועוד.
גם מבחינת ריצוף ניתן כיום למצוא אריחים איכותיים בסגנון וינטג’, מרצפות מאבן טבעית, שיש, עם דוגמאות פסיפס, ריצוף המתאים לפנים הבית כמו גם למרפסת, לשביל הכניסה לבית, שבילים ורחבות אחרות בחצר.

אין קושי למצוא פריטי וינטג’ אמיתיים (ישנים ואיכותיים) שיתרמו לעיצוב פנים בסגנון זה. חשוב לזכור כי אם בחרתם לעצב בסגנון וינטג’, עליכם להקפיד שלא לסטות ממנו, על מנת שלא יווצרו ניגודים צורמים בין ישן לחדש. קחו את הזמן ובחרו גם ריצוף ואריחים בעלי מראה המשתלב יפה ברוח התקופה בה בחרתם על הסגנון המאפיין אותה.