מי צריך בית בכפר? הפינה הירוקה עולה לגג

14.3.2016 שתף

גג ירוק, המכונה גם גג קר, הוא בעצם גג מבנה המכוסה בצמחיה למטרות נוי או גידול חקלאי. אפשר בטעות לחשוב שמדובר ברעיון חדשני, תוצר בלעדי של תפיסות אקולוגיות מתקדמות, אבל ההיסטוריה מספרת לנו סיפור מעט שונה. בתי מגורים שעל גגותיהם גינה פורחת היו נפוצים בגרמניה ובארצות סקנדינביה כבר במאות ה-18 וה-19 ולמעשה, עוד בימי הביניים נהגו לשתול גינות על  גגות בתים ולהשתמש בדשא הצומח על גג הבית, כסופח לחות ומבודד.

 

 

גג כנסיה ירוק באיסלנד

גג כנסיה ירוק באיסלנד

 

הרעיון המסורתי התפתח, הפך לשיטה והחל לתפוס תאוצה לפני כשלושים שנה בגרמניה, שנחשבת עד היום לאחת המדינות המובילות בתחום. היתרונות הרבים, החל מניצול השטחים בעיר, דרך הפחתת צריכת האנרגיה וכלה בטיהור האוויר, הפכו את הגג הירוק  לטרנד לוהט גם בארצות הברית ובקנדה, שם תוכלו לטפס אל הגג המטופח של עיריית שיקגו או טורונטו, או לרכוש ירקות שגדלו על גגות ירוקים בחסות רשת חנויות המזון Whole Foods Market.

גג ירוק עיריית שיקגו

גג עיריית שיקגו

 

גינה פורחת על גג עיריית שיקגו

גינה פורחת על גג עיריית שיקגו

 

גג ירוק עיריית טורונטו
גג עיריית טורונטו

בישראל תוכלו לטייל ברחבי הגג הירוק של בנין המשרדים צ’מפיון בבני ברק הכולל גם בריכה אקולוגית ומפל, או בבית החייל בתל אביב שם הפכו רחבת מסדרים לגינה המשתרעת של פני שטח 700 מ”ר. גם בבתי ספר בירושלים ובהוד השרון ישנן גינות גג שבהן מגדלים מזון ומנצלים את הגג לפעילות חינוכית, ועל גג דיזנגוף סנטר בתל אביב מתפתחת לה גינה שבה צומחים ירקות המשמשים כאספקה שוטפת לחלק מהמסעדות שבמרכז המסחרי.

גג ירוק בבית הספר
גג ירוק בבית הספר אור-תורה סטון, ירושלים. עיצוב והקמה: רב נוי חברה לטיפול ואחזקת גנים

גג ירוק בירושלים
הגג הירוק בירושלים

בקיצור, בפעם הבאה שבא לכם איזה פיקניק, קחו משהו קטן לנשנש ועלו אל הגג, פורח שם.