מטבח חוץ – איך לתכנן ומה לקחת בחשבון?

27.10.2015 שתף

תכנון מטבח חוץ – מה לקחת בחשבון?

רגע לפני שאתם מתחילים לתכנן מטבח חוץ העריכו קודם כול את הצרכים של בני המשפחה.
כשמדברים על מטבחי חוץ, מתכוונים למטבח חיצוני שמשמש לבישול ולאכילה בגינה. מטבח החוץ יכול להיות ממוקם במרפסת, בפטיו בגינה, או בכל מקום אחר מעבר לדלת האחורית של הבית שלכם.
מטבח חיצוני יכול להיות זמני ומואר באמצעות לפידים, מקום שבו מבשלים על גריל נייד ומגישים על שולחן מתקפל שהוצא מהבית, או שהוא יכול להיות מתקן קבוע מצויד בגריל מובנה, תנור חיצוני, מכשירי חשמל גדולים וחיבורים לחשמל ולגז. אבל בין שני קצוות אלה קיים עולם שלם של אפשרויות.

כדי לזהות היכן למקם את המטבח החיצוני, כך שיתאים לצרכים ולאורח החיים שלכם, כדאי לקחת בחשבון כמה פרמטרים:
– האם שטח פני הקרקע אחידים או שיש בו מורדות ומדרונות?
– האם מטבח החוץ יהיה רחוק מדי מהשירותים הקיימים (נקודות מים וחשמל)?
– האם מבחינת הגודל, המקום מתאים לצרכי האירוח שלכם?
– האם המקום פתוח לנוף נעים?
– האם המקום מציע לכם פרטיות?
– האם אתם מעדיפים שהמטבח החיצוני ופינת הישיבה בחצר יהיו במרכז הגינה או חבויים בפינה כלשהי בגינה?
– האם המטבח החיצוני נותן לכם הזדמנות לשיפור נקודה בחצר שזקוקה לתשומת לב?

מטבח חוץ על משטח תלול
אם אתם מתכננים את מטבח החוץ על מדרון תלול, תצטרכו לקחת בחשבון את עלות הבנייה על גבי מדרון (במקרה של דק), לעומת הבאת ציוד כבד כדי לישר את פני השטח. אם אתם בוחרים ביישור השטח, תצטרכו להסיר ערימות של עפר ואדמה ולבנות קירות תומכים שיכולים להיות מאבנים, בריקים, בטון אדריכלי או עץ (כמו אדני רכבת), כדי לשמור על משטח יציב.
במקרה כזה כדאי גם לתכנן מעבר מרמת גובה אחת לשנייה. מדרגות, רמפות עם דשא או שבילים. השבילים יעזרו לכם להעביר בקלות אספקה לאזור מטבח החוץ מהבית באמצעות עגלה, אבל המדרגות או השלבים יכולים להיות יותר ידידותיים לאנשים ונוחים לעליה.

מטבח חוץ על גבי דק
לפעמים, כשפני הקרקע אינם אחידים, הכי הגיוני לבנות דק מורם. עדיף שהגובה יתאים לרמה של המטבח הפנימי, של דלת הסלון או שיהיה בגובה המדרגות שמובילות הביתה.

בדק שמורם מעל פני הקרקע חשוב לטפל באזור שמתחתיו כי הוא נוטה להפוך למעין “שטח הפקר” לאחסון אקראי.

– אם החלל למטה מקבל קצת אור, ייתכן שתוכלו לשתול שם כמה צמחים אוהבי צל לכיסוי הקרקע, או מטפס שייצור מסך חי ויסתיר את החלק שמתחת לדק.

– אם החלק שמתחת לדק מקבל מעט מאוד אור, האפשרויות מוגבלות יותר. יש אנשים שמכסים את האזור בבד מיוחד כ”גימור”. אם החלל הוא גבוה, אפשר להפוך את אזור הרמה הקרקעית לאזור מוגן שבו אפשר גם להכין את הגריל, וכך להשאיר את עשן הגריל קצת רחוק יותר ממקום האירוח על הדק.